24. kesäkuuta 2015

Mustasaari

Kävimme eilen lapsuuden perheeni kanssa Helsingin Mustasaaressa. Reissu ei alkanut ihan toivotulla tavalla. Olimme ajoissa laivalaiturilla. Annoimme luonnollisesti tilaa lapsiperheille, jotka tulivat laivalta maihin. Laiva oli tyhjä kello 14.55 ja sen oli tarkoitus lähteä kohti Mustasaarta aikataulun mukaan kello 15.00. Kello 14.56 laiva lähti. Siis neljä minuuttia aikataulua edellä, aivan yhtäkkiä, välittömästi edellisten poistuttua. Muutama pääsi laivaan mukaan, he kun änkesivät sisään samaan aikaan toisten poistuessa. Me ystävällisesti annoimme edellisten poistua lauturilta rauhassa, mutta se oli virhe. Olimme jo laiturilla, puolen metrin päässä laiturista irrotetusta veneestä, mutta meitä ei otettu enää kyytiin!? Rahastajana toiminut nainen huusi laiturilta: "Pakko lähteä hakemaan väkeä Mustasaaresta, kaikki eivät mahtuneet laivaan. Tulemme takaisin vartin kuluttua." Seurueemme, kolme alle neljävuotiasta ja seitsemän aikuista, jäi ihmettelemään tapahtunutta laiturille suu auki.

Laiva saapuu satamaan, mutta turhaan innostuttiin.

Kummitäti viihdyttää
Vartti venyi puolituntiseksi. Vain meidän seurue odotti laivaa. Ystävällisesti annoimme palautetta, mutta sekä rahastaja että kapteeni vain puolustelivat toimiaan ymmärtämättä meitä lainkaan: "Tämä on meidän toimintatapa. Näin me aina toimimme. Huusimme kyllä että laiva lähtee!" Kukaan meistä kymmenestä ei sitä kuullut, vaikka seisoimme viiden metrin päässä! Meille olisi riittänyt ymmärrys ja pahoittelu, että tuli tehtyä hätiköity ratkaisu. Mutta ei, kinataan vain vastaan.

Näille nuorille laivahenkilölunnan jäsenille ei todellakaan ollut tuttu "asiakas on aina oikeassa". Eikä aina tarvitse ollakaan, en minä sillä, mutta asiallinen kuuntelu olisi edes vähäisintä. Saati hieman inhimillisyys. Eipä tullut itselleni mieleen muuta kuin Eroa kirkosta piste fi. Mustasaaren, kun omistaa Helsingin seurakuntayhtymä.

Loppumatka sujui mallikkaasti ja oli kivaa viettää leppoisaa iltapäivää läheisten kanssa. Tässä reissun parasta antia kuvien muodossa:

Valtavat korvapuustit 2€/kpl.
Hyppelyä ja juoksua kiveltä kivelle. Ja laulua "Minä en pelkää ollenkaan, täällä ei ole mitään pelättävää..."

Ihana leikkipaikka ja suojaisa ranta.
Räikkösen valkoinen koti taustalla.

Apinakeinu

Eläimiä saareen pitäisi tulla tällä viikolla. Me näimme vain muutaman muurahaisen.

Vasta paluumatkalla alkoi vesisade.
Mustasaari on oikein kiva puolen päivän retkikohde lapsiperheille Helsingissä. Suosittelen tuosta alun ärsyyntymisestä huolimatta. Muutama tipsi omalle reissullesi: Laivaan mahtuu hyvin lastenrattaat ja niillä pystyy kulkemaan suurimman osan saaren poluista. Toisaalta saari on pieni, joten pienet lapsetkin jaksanevat kävellä leikkialueelle. Lauttamatka maksaa vain neljä euroa, maksu käteisellä. Omia eväitä saa syödä, mutta alkoholia ei saa saareen viedä. Korvapuustit kannattaa käydä ostamassa kahviosta!